30 października ruszył I etap programu edukacyjnego Lean Thinking, realizowanego w całej Polsce z centrum dowodzenia w Gdańsku, z inicjatywy organizacji LeanEducation. Przeznaczony jest on dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych, liceów i technikum w wieku od 15 do 19 lat.
W naszej szkole uczniowie klasy II TL w ramach praktycznych zajęć z przedmiotów logistycznych zmierzą się w trzech etapach: 1 – w budowaniu postaw, czyli rozwoju umiejętności pracy zespołowej oraz świadomości roli członków grupy we wspólnym dążeniu do celu; 2 – rozwoju wiedzy z zakresu technik doskonalenia procesów; 3 – rozwoju umiejętności – przeniesieniu zdobytej wiedzy na realia przedsiębiorstwa.
Uczniowie w ramach projektu poznają profesjonalne narzędzia biznesowe oparte na zasadach koncepcji ciągłego doskonalenia (kaizen), opracowanej w Toyocie. Celem projektu jest kształtowanie postaw przedsiębiorczych: otwartości, gotowości do podejmowania inicjatywy, kreatywności, pracy zespołowej. I etap potrwa do 15 grudnia, w ramach którego młodzież w cotygodniowych rundach będzie doskonaliła w myśl japońskiej filozofii produkcję „rakiet”. Uczniowie są podzieleni na dwie grupy, w związku z czym jest to dodatkowy czynnik motywacyjny, bowiem rywalizować będę nie tylko z innymi szkołami w Polsce, ale przede wszystkim z koleżankami i kolegami z klasy. Zaangażowanie w klasie jest duże, chęć zdobycia wiedzy na temat pomysłów przeciwników jeszcze większa. Liczy się kreatywność i dążenie do ciągłego doskonalenia w myśl 10 zasad leanthinkera:
- Porzuć stare zasady myślenia i działania.
- Myśl o sposobach by I – sza zasada stała się możliwa do realizacji.
- Nie rób wyjątków! Zmieniaj i doskonal!
- Szukaj najprostszego rozwiązania, nie najlepszego.
- Błędy naprawiaj od ręki.
- Używaj rozumu, a nie portfela.
- Problemy to nasze możliwości.
- Zawsze 5 razy powtarzaj „dlaczego?” by dotrzeć do przyczyny problemu.
- Szukaj pomysłów angażując innych.
- Doskonalenie nie ma końca.
Więcej na temat projektu znajdziesz na stronie: https: www.leaneducation.pl